Recentelijk zijn de nieuwe resultaten van het State of Inbound onderzoek naar buiten gebracht. Het onderzoek van HubSpot is een jaarlijks wederkerend wereldwijd onderzoek naar de trends en ontwikkelingen binnen inbound marketing. Dit jaar werd het onderzoek is ingevuld door bijna 4.000 respondenten wereldwijd, voornamelijk ingevuld door B2B-organisaties (65%). De belangrijkste resultaten en conclusies heb ik voor je onder een rij gezet in dit artikel.

Inbound marketing onderzoekGroei van inbound marketing

  • 3 op de 4 marketeers wereldwijd heeft voorkeur voor een inbound marketingaanpak.
  • Bij bedrijven met 0 tot 25 medewerkers heeft 84% van de bedrijven een inbound aanpak en 13% een outbound aanpak.
  • Bij bedrijven met 26 tot 200 medewerkers heeft 71% van de bedrijven een inbound aanpak.
  • Bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers heeft 49% een inbound aanpak en 48% een outbound aanpak

Belangrijkste doelen met marketing

  1. Meer contacten in leads converteren en van meer leads klanten maken
  2. Aantal contacten/leads laten stijgen
  3. Meer winst uit bestaande klanten halen
  4. ROI van marketing aantonen
  5. Kosten van lead/contact/klant omlaag

Grootste uitdagingen van marketeers

  1. De ROI van marketingactiviteiten aantonen
  2. Onvoldoende budget voor marketing
  3. Website managen
  4. Bepalen welke technologieën passend zijn bij de behoefte
  5. Team trainen

Quote inbound marketing

De respondenten uit het onderzoek hebben één ding gemeen: iedereen wil meer budget. Wanneer het marketingteam de ROI van marketing aantoont, is de kans dat ze meer budget kregen 2x zo groot.

Opvallend:

“Zelfs outbound marketeers zeggen dat outbound overrated is.”

“Meer marketeers zijn op zoek naar content buiten hun bedrijf.”

Meest overrated vormen van marketing

  1. Paid advertising in print (37% van de inbound respondenten, 32% van de outbound respondenten)
  2. Paid advertising online en op social media (15% van inbound respondenten, 12% van outbound respondenten)
  3. Social media (12% van inbound respondenten, 16% van outbound respondenten)
  4. E-mailmarketing (9% van inbound respondenten, 9% van outbound respondenten)
  5. SEO (6% van inbound respondenten, 7% van outbound respondenten)
  6. Bloggen (4% van inbound respondenten, 6% van outbound respondenten)

Marketing Automation

  • 52% van de marketeers die marketing automation gebruiken, ziet een grotere ROI dan het jaar ervoor
  • 1% van de marketeers die marketing automation gebruiken, ziet een lagere ROI.
  • 41% van de marketeers die GEEN MARKETING AUTOMATION gebruiken, ziet een grotere ROI dan het jaar ervoor
  • 3% van de marketeers die GEEN MARKETING AUTOMATION gebruiken, ziet een lagere ROI

Budget & ROI

“Is het budget kleiner dan 100.000$, dan is de kans 4x zo groot dat je inbound marketing inzet.”

“Bedrijven hebben een 3x zo grote kans om een positieve ROI op een inbound marketing campagne te zien dan op een outbound campagne.”

Sales & Marketing

Bij marketeers die betrokken waren bij het salesproces was de kans 13% groter dat er een positieve ROI was en 11% groter dat ze een hoger budget ontvangen. Bedrijven waarbij een duidelijke SLA (Service Level Agreement) tussen sales en marketing is, zien een grotere ROI.

  • Bij 47% van bedrijven met een SLA ziet de marketingafdeling een groter ROI en kreeg 57% van de marketingafdelingen een groter marketingbudget;
  • Bij 35% van de bedrijven ZONDER SLA ziet de marketingafdeling een groter ROI en kreeg 45% een groter marketingbudget.

Dus wat ga jij de volgende doen als je je even achter je oren moet krabben omdat je niet goed uitkomt met je marketingbudget? Stel een Service Level Agreement op met je sales afdeling (in een volgend blog zal ik je daar een stappenplan voor geven) en maak de ROI van je marketingafdeling aantoonbaar.

Welke van deze uitkomsten vond jij het meest opvallend? Ik ben benieuwd!