Je hebt een applicatie gemaakt, hij is helemaal af en nu is het tijd om de app te gaan vermarkten. Hoe laat je jouw applicatie tussen al die andere miljoenen applicaties er tussenuit springen? Hoe pak je zoiets aan? Wat zijn dingen waar je op moet letten, zodat je ook daadwerkelijk gebruikers en klanten gaat krijgen voor jouw applicatie? In dit artikel vind je 9 app-marketingtips om jouw app deployment zodanig te laten verlopen dat er ook consistent sales gaan komen.

App-marketingtip 1. Bouw de spanning op

Heb je je applicatie helemaal ontwikkeld, en wil je op dat moment pas een nieuwsbrief versturen naar je contacten-database? Dan ben je te laat. Je communicatie over de lancering van je applicatie zou al lang van tevoren moeten beginnen. Zo bouw je de spanning op. Dat doe je onder andere door updates te geven over de ontwikkeling van de applicatie, door berichten te maken die vertellen dat het nog een aantal weken duurt voordat het af is of door andere nieuwtjes rondom je applicatie te delen. Dit zorgt ervoor dat je na de lancering direct al sales kunt gaan genereren.

app-marketing-mmed-4

App-marketingtip 2. Weersta de drang om met kortingen te werken tijdens de lancering

Als we de academische marketingtheorie van de productlevenscyclus erbij pakken, dan zien we dat aan het begin van de productlevenscyclus een speciaal type klant jouw app gaat kopen: de innovator, en daarna de early adopter. Als je op een correcte manier de spanning hebt opgebouwd naar de lancering toe (zie de eerste tip), dan zullen de innovators je product direct kopen, ongeacht de prijs die het heeft. Dit is namelijk het type klant dat overal voorop wil lopen en als eerste een nieuw product wil hebben. Een klassiek voorbeeld van deze productlancering-best practice kun je vinden in de videogame-industrie. Wanneer er een nieuwe PlayStation uitkomt, zal deze een half jaar voor een hoge prijs in de winkels liggen, zodat de innovators en de early adaptors, die het geldbedrag niet belangrijk vinden, het gaan aanschaffen. Zet je eerste kortingsactie dus pas een aantal maanden na de lancering in.

App-marketingtip 3: Soms moeten dingen schools en academisch

Focusgroepen, diepte-interviews en usability-tests… Allemaal zaken die je op de universitaire marketingopleidingen leert, en die je het liefst vergeet zodra je afgestudeerd bent. Toch zijn ze de essentie van marketing. Eigenlijk komt deze stap voor de lancering zelf, maar ook na de lancering zou je moeten doorgaan met marktonderzoek. Je kunt mensen uit je klantprofiel vragen om je applicatie te beoordelen voordat je het gaat lanceren. Natuurlijk is het standaard en verplicht voor een marketer om dit te doen, maar het is zo waardevol om focusgroepen, usability-tests en diepte-interviews te houden, dat het de moeite waard is om dit expliciet te benoemen. Weet je niet hoe je een focusgroep of diepte-interview moet houden, vraag dan aan jouw marketer of gebruik dit artikel over het uitvoeren van deze onderzoeksmethoden.

app-marketing-mmed-3

App-marketingtip 4. Gebruik marketing automation

Marketing automation is vrij complex als we het bijvoorbeeld over de volledige tool van Hubspot moeten hebben. Laten we het hier vereenvoudigd introduceren. Met marketing automation weet je alles over je gebruikers: je weet precies waar ze vandaan komen, welke campagne ervoor heeft gezorgd dat ze bij je applicatie terecht zijn gekomen, hoe actief ze zijn, hoe warm ze zijn er nog veel meer. Hoe dat bepaald wordt? Geheel automatisch via tracking en ‘lead scoring’. Ook het warm maken (nurturen) van deze contacten gebeurt automatisch. Een heel simpel voorbeeld hiervan is dat ieder contact om de zoveel tijd een gepersonaliseerde, op maat gemaakte e-mail krijgt, op basis van zijn gedrag. Heeft het contact het ene e-boek niet geopend, de andere checklist wel geopend en maar heel kort de testemonial-casus bekeken, dan verlengt het marketing automation programma nog even de nurture-campagne voor dat contact, voordat hij of zij gevraagd wordt de app te kopen.

App-marketingtip 5. Geef je gebruikers een eenvoudige manier om feedback te geven waar je ook echt wat mee kunt

Ondertussen moet iedere applicatie-ontwikkelaar wel bekend zijn met de Lean start-up. Dus die theorie gaan we niet meer voor je herhalen. Wat we je wel willen meegeven, is een tip om eenvoudiger betere feedback te krijgen. De huidige situatie is namelijk, dat het voor gebruikers lastig is om feedback te geven via het kleine scherm van een mobiele telefoon. Hierdoor zijn de recensies in de App store of Play Store vaak niet constructief. Om dit op te lossen, zou je niet afhankelijk moeten zijn van deze openbare reviews. Geef je gebruikers een manier om binnenin je applicatie feedback te kunnen geven. Hou er rekening mee dat mensen niet de tijd te gaan hebben om in details te treden. Toch zijn details nodig om ook feedback te krijgen waar je daadwerkelijk iets mee kunt: feedback die je direct kunt toepassen. Zoek dus alsnog voor manieren om automatisch gedetailleerde feedback te krijgen van gebruikers. Een slimme manier hiervoor is te zien in het voorbeeld van de afbeelding hieronder. Ook verdient het aanbeveling speciale analytics-tools voor applicaties in te zetten.

app-marketing-mmed-2

App-marketingtip 6. Zorg voor een goede relatie met recensenten

Dat recensies voor een applicatie heel belangrijk zijn, is niet nieuw. Wat wij je graag willen meegeven, is om constant goede relaties op te bouwen met recensenten. Natuurlijk werkt koud benaderen ook, maar doe er alles voor om de recensenten te verrassen, en om contact met ze te blijven houden. Doe je best om ze een positieve ervaring te geven. Vooral voor nieuwe applicaties en nieuwe ontwikkelaars zijn recensenten waardevolle contacten.

App-marketingtip 7. Help je concurrenten een handje

Vertrouwen is een belangrijke eigenschap als je veel verkopen wil gaan realiseren, vooral als er meerdere concurrenten bestaan die hetzelfde soort applicatie hebben als jij. Hoe kun je dat vertrouwen opbouwen? Dat doe je door niet alleen over je eigen product te praten. Heel concreet betekent dit, dat je een blogpost maakt waarin je ook jouw concurrenten als gelijkwaardig benoemd. Heb je bijvoorbeeld een weerbericht-applicatie gemaakt, maak dan een blogpost die heet: ‘de 10 beste weerberichtapplicaties’. Hierin benoem je al jouw concurrenten en je eigen applicatie, en hierbij blijf je objectief. Dit idee wordt ook vaak toegepast in de retail: wanneer de verkoper ook zwaktes van zijn eigen product noemt en sterktes van de concurrenten noemt, wint hij het vertrouwen van de klant. Bovendien is dit een effectieve SEO-strategie, want als iemand specifiek naar de beste weerbericht-applicaties zoekt en bij jouw lijstje terechtkomt, is hij al vrij ver in de klanten reis waardoor de kans groot is dat deze lezer niet al te veel nurturing meer nodig heeft voor het tot aankoop zal overgaan.

app-marketing-mmed

App-marketingtip 8. Ga in zee met een growth hacker

Ga op zoek naar een growth hacker die ervaring heeft, en al vele resultaten geboekt heeft. Huur hem vervolgens in. Growth hacking is namelijk dé expansie-methode voor applicaties. Het klassieke voorbeeld van Growth Hacking is natuurlijk Dropbox, die extra mb’s aan opslag aan gebruikers gaf, als ze een bepaalde deelactie uitvoerden. Hierdoor wist Dropbox virale groei te realiseren.

App-marketingtip 9. Communiceer

Laat je gebruikers weten waar je allemaal mee bezig bent, en waarom. Het belangrijkste is om de gebruikers te laten weten dat alles wat je aan het doen bent, ervoor bedoeld is om hun ervaring beter en meer lonend te maken. Houd je gebruikers ook op de hoogte van jouw inspanningen om issues te herstellen. Doordat je aan het communiceren bent, kun je achter de problemen en issues van je applicatie komen, zonder dat je moet wachten op slechte recensies.

Succes met jouw app-deployment

Pas deze negen tips doe, en zie je omzet groeien. Uiteindelijk zorgt ervaring voor succes, dus het zal misschien niet de eerste keer meteen goed gaan, maar wanneer je voldoende in je app-marketing investeert, gaan de resultaten vroeg of laat gewoon komen!