Als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan ís het ook te goed om waar te zijn. Een cliché, maar o zo waar. Dus let goed op wanneer je een voorstel krijgt voor bijvoorbeeld een goedkope website. Ik zal het illustreren aan de hand van een concreet voorbeeld.

In Nederland heeft NS Marketing & Sales al talloze ondernemers benaderd met een onweerstaanbaar voorstel. Voor slechts € 97,00 heb je een mooie nieuwe website! Maar wat krijg je daarvoor? En hoe betrouwbaar is zo’n bedrijf? Let wel: het genoemde geldt niet alleen voor NS Marketing & Sales.

De ‘speciale aanbieding’ van NS Marketing & Sales

Uit onderzoek blijkt dat NS Marketing & Sales vooral fysiotherapeuten, diëtisten en aanverwante dienstverleners aanschrijft. En ondanks de prijsstelling op hun website krijgen al deze therapeuten dezelfde aanbieding, die volgens de mail voor slechts 3 ondernemers “gratis” is. De mail is een standaard mail, met de volgende inhoud:

Goedkope website aangeboden gekregen?

Klinkt verleidelijk, niet? Logisch dat ondernemers als fysiotherapeuten en sportscholen hierop ingaan. Kun je geen buil aan vallen. Als je interesse toont, krijg je nog wel dit in het antwoord te lezen:

Het ontwerp van de website is gratis zoals ik in mijn vorige mail heb aangegeven.
Voor het online zetten,installeren en configureren van de website en email adressen reken ik eenmalig € 97,- excl. btw.
Goed, € 97,00 als vergoeding voor de onkosten klinkt prima. En wat krijg je dan?

Wat krijg je?

Een aantal ondernemers die ik heb gesproken, heeft voor dat bedrag een website gekregen met 3 pagina’s. De rest mochten ze zelf gaan doen. Wel met “een cursus waarmee je zelf je website kunt beheren en aanpassingen kunt maken“, volgens Michiel Steenbergen, degene die het boegbeeld van NS Marketing & Sales is. Op Michiel Steenbergen en de rest van het team kom ik later nog terug.

Wat ook opvalt is dat alle opgeleverde websites een wel heel vergelijkbaar ontwerp hebben. Kijk maar eens naar de twee verschillende menu’s en de plaatsing van de socialemedia-iconen. Dit is omdat voor alle websites hetzelfde WordPress theme gebruikt wordt: Minamaze Pro. Let eens op hoe weinig variatie er verder in het ontwerp te vinden is:

Minamaze pro theme door NS Marketing & Sales weinig gewijzigd

Ik heb een aantal bedrijven met een website van NS Marketing & Sales benaderd om naar hun ervaringen te vragen. De meesten hadden hetzelfde verhaal: in eerste instantie is er nauw contact, maar zodra er betaald is, wordt er minder snel en goed gereageerd. Hoewel enkele ondernemers zeiden tevreden te zijn, slaat de wijzer wel echt uit naar negatief en zijn de meeste verhalen vrijwel identiek. Klanten worden eigenlijk al snel aan hun lot overgelaten.

Veel dezelfde verhalen

Wat heel duidelijk is, is dat de verhalen van vrijwel alle klanten globaal hetzelfde zijn. De ondernemer wordt gelokt met een interessante aanbieding, in dit geval een “gratis” website. De verwachting is dat er een complete website wordt opgeleverd, omdat er niets is gecommuniceerd over wat er onder “een website” wordt verstaan. In sommige gevallen is er vermeld dat het gaat om “5 onderliggende pagina’s”. Uiteindelijk wordt in de meeste gevallen een website opgeleverd met een beperkt aantal pagina’s, vaak gevuld met foto’s die door NS Marketing & Sales zijn uitgezocht. En dat brengt een risico met zich mee.

Foto’s zijn een risico

Een van de punten die duidelijk werd bij gesprekken met klanten van NS Marketing & Sales was dat er een risico is dat de foto’s nog extra kosten opleveren. En die zullen in dat geval niet mals zijn. De websites worden door NS Marketing & Sales opgeleverd met foto’s die ze zelf ergens vandaan toveren. Tenzij je zelf je foto’s aanlevert, maar in veel gevallen blijkt er sprake te zijn van het gebruik van foto’s die niet door de ondernemers zijn aangeleverd.

Als er dan navraag gedaan wordt is de reactie “Tot in hoeverre ik heb kunnen nagaan is de foto rechtenvrij. Ik kan hier alleen geen garantie opgeven. Gebruiken is op eigen risico.” Dat is twee keer fout. Of je weet of ze rechtenvrij zijn of niet en als je dat niet weet is er geen gebruik op eigen risico, maar het advies om de afbeeldingen te vervangen door eigen afbeeldingen. Er wordt verantwoordelijkheid afgeschoven, zonder zelfs de duidelijkheid te geven dat het zelfs de verantwoordelijkheid is van de eigenaar van de website wanneer er inbreuk gemaakt wordt op auteursrecht.

Ga niet zomaar op aanbiedingen in

Mooie aanbieding. Maar wel snel beslissen hoor! Zo staat het bijna letterlijk in de mail. Eigenlijk moeten er dan al alarmbellen gaan rinkelen. Dan kun je het best zelf op onderzoek uitgaan. Kijken wat je van het bedrijf kunt vinden en hoe betrouwbaar alles is. Gek genoeg kan ik weinig negatieve verhalen vinden over NS Marketing & Sales. Dus ze moeten wel iets goed doen, zou je zeggen. Niks mis mee. Maar waarom verschuilt de organisatie achter dit bedrijf zich dan? Want wie is Michiel Steenbergen eigenlijk?

Michiel Steenbergen bestaat niet

Michiel Steenbergen bestaat niet. Niet de Michiel Steenbergen die NS Marketing & Sales op hun website heeft staan tenminste. En ook Remco Bakker en Kimberly Schoonderloo die als medewerkers op de website staan, bestaan niet. Googelen op ‘Kimberly Schoonderloo’ levert enkel de website van NS Marketing & Sales als resultaat op. En als je handig bent met zoeken op afbeeldingen, vind je vele andere webpagina’s, waar de foto van Michiel Steenbergen op staat:

Michiel Steenbergen is een stockfoto

Datzelfde geldt voor de ‘Remco Bakker’ die op de website van NS Marketing & Sales te vinden is. Door simpelweg te zoeken met de afbeelding via Google, zie je snel genoeg waar deze foto’s nog meer worden gebruikt. Google maakt het je makkelijk en heeft zelf duidelijke instructies voor het zoeken op afbeelding.

Doe onderzoek naar je potentiële leverancier

Wanneer je verder gaat zoeken naar NS Marketing & Sales, kom je op Engelse websites terecht. Op deze websites kun je details zien over het bedrijf, waaronder het feit dat het het een Engelse rechtsvorm heeft. Verder blijkt dat NS Marketing & Sales op 18 juni 2015 failliet verklaard is. Het is dus verstandig om zelf onderzoek te doen naar partijen met wie je in zee wilt gaan, zeker wanneer je deze zelf niet echt kent. En als je de personen achter het bedrijf niet persoonlijk ontmoet hebt of desnoods niet via een videogesprek hebt kunnen zien, kan verder onderzoek dus geen kwaad.

Let dus op met wie je in zee gaat

Het gaat niet om NS Marketing & Sales, het gaat om ieder bedrijf waar je serieus mee in zee wilt gaan. Weet wie ze zijn en verzeker je ervan dat je krijgt wat je verwacht. Voor het laatste geldt vooral ook: vraag zelf door en zorg ervoor dat je duidelijk op papier krijgt wat de afspraken zijn. Want waar het ene bedrijf wellicht eens ophoudt, duikt de volgende alweer op. Zo is er nu een nieuw bedrijf, dat exact dezelfde werkwijze heeft. Zelfs met (vrijwel) letterlijk dezelfde eerste e-mail. Saillant detail: ze hebben een vestigingsadres in Breukelen, waar NS Marketing & Sales ook zat. En hoe kan het dat er exact dezelfde quotes van klanten op de website staan?

Hoe goed ken jij je leveranciers?

Op alle vlakken, zowel qua producten als dienstverlening: stel jezelf de vraag “weet ik wie mijn leverancier werkelijk is?”. Want wanneer ga je nu met iemand in zee?

Heb jij wel eens zaken gedaan met een partij waar je achteraf behoorlijk spijt van kreeg? Deel je ervaring hieronder.

 

Dit artikel kwam tot stand door medewerking en advies van Kees Lamper (Lamper Design), Jeroen Kooij en Charlotte Meindersma.