In 2014 hebben ruim 4,1 miljoen professionals in Nederland een Linkedin profiel, dit is een groei van 5%. Daar staat een daling tegenover van maar liefst 25% in het aantal dagelijkse gebruikers van ditzelfde social media netwerk (400.000 —> 300.000). Dit blijkt uit het Newcom Research & Consultancy – Nationale Social Media Onderzoek 2014.

Maakt dit Linkedin minder interessant of belangrijk voor de social media strategie van jouw bedrijf? Het antwoord is nee, met name voor bedrijven die zaken doen met andere bedrijven is Linkedin een onmisbaar social media kanaal.

In de 8ste tip van mijn blogartikel: ‚8 tips om jouw bedrijf top of mind te laten zijn op Linkedin’ adviseer ik je om gebruik te maken van het bereik dat jouw bedrijf heeft (de Linkedin profielen van de medewerkers). In dit artikel geef ik enkele tips om de Linkedin profielen van de medewerkers van jouw bedrijf goed in te vullen, zodat deze kunnen bijdragen aan het online succes van zowel de collega’s als professional én het bedrijf.

1. Schrijf een aantrekkelijke samenvatting voor je Linkedin profiel

Schrijf een aantrekkelijke tekst waarin je vertelt waarmee en hoe jij de doelgroep(en) van het bedrijf helpt vanuit jouw functie. Vermijd hierbij jargon en zorg ervoor dat de lezer begrijpt waarmee je hem of haar kan helpen.

2. Benoem de contactgegevens in de samenvatting

Maak het de bezoeker van de Linkedin profiel pagina gemakkelijk om contact met je op te nemen. Noteer jouw contactgegevens bovenin de samenvatting op jouw profiel pagina.

3. Volg de instructies op van de ’improve your profile’-functie

Maak je Linkedin profiel zo compleet mogelijk. In de rechter kolom van de profiel pagina vind je de ’profile strenght’ cirkel, zorg er te allen tijde voor dat deze ver als mogelijk gevuld is. De meest makkelijke manier om dit te doen is de suggesties van de ’improve your profile’-functie op te volgen.

Linkedinprofiel

4. Laat onderwerpen op je Linkedin profiel opvallen

Door gebruik te maken van unicodes kun je bepaalde onderwerpen op je Linkedin profiel laten opvallen. Op de website van Unicode Table vind je diverse unicode symbolen welke je kunt  gebruiken om onderwerpen te ✪ highlighten ✪ of om lijstjes te maken:

✦ punt 1
✦ punt 2

Linkedin profiel

5. Maak gebruik van ’zoekwoorden’ op je Linkedin profiel

Plaats bij het kopje ’samenvatting’ met een omschrijving van het bedrijf. Maak hierbij gebruik van zoekwoorden waarop het bedrijf gevonden dient te worden. Hierdoor wordt het profiel beter gevonden met de zoekfunctie van Linkedin en verhoog je de vindbaarheid in Google.

Verwerk tevens zoekwoorden die relevant zijn voor zowel het bedrijf als de functie in jouw functie-omschrijving.

Linkedin profiel

6. Toon je expertise

Profilieer je op Linkedin als een expert en moedig collega’s aan hetzelfde te doen. Wordt lid van groepen, deel hier tips, beantwoord vragen van groepsleden en deel blogartikelen met je Linkedin netwerk.

Door jezelf continu te profileren en te gedragen als expert binnen jouw vakgebied wordt je top-of-mind binnen jouw Linkedin netwerk.

7. Jouw Linkedin profiel als marketingmiddel

Bij alles wat je op Linkedin doet, dient het bedrijf goed uit de verf komen. Zie het persoonlijke Linkedin profiel dan ook als meer dan alleen een online CV, maar als onderdeel van de marketingmiddelen mix.

Nodig collega’s uit om hun kennis en expertise actief te delen op Linkedin. Weten jouw collega’s niet hoe Linkedin werkt? Train ze hier dan in, laat een ervaren Linkedin collega een training verzorgen of huur een trainer in.

8. Investeer in representatieve profiel foto’s op het Linkedin profiel

Om de uitstraling van het bedrijf naar een hoger niveau te tillen is belangrijk om gebruik te maken van representatieve foto’s. Een foto van het o-zo-leuke-personeels-feestje, waar het hoofd van een collega is uitgeknipt voldoet niet aan een professionele uitstraling. Linkedin is een zakelijk platform waar serieuze foto’s bij passen.

9. Voeg het Linkedin profiel toe aan de online & offline communicatie van collega’s

Zoals bijvoorbeeld de e-mail handtekening en het visitekaartje. Maak een Linkedin profiel url. Maak een gepersonaliseerde Linkedin profiel url in vier stappen.

  • Profiel bewerken
  • De huidige url wijzigen
  • Een nieuwe url kiezen
  • Bevestig de nieuwe url

Linkedin profiel

Heb jij nog een goede tip om een Linkedin profiel te upgraden? Deel hem met de andere lezers door te reageren op deze blog.

Bron: Boekee, S. en Veer, van der, N. NewCom research & Consultancy B.V. ‚Nationale Social Media Onderzoek 2014’. 27-01-2014.