Er zijn momenteel ongeveer 4 miljoen Nederlanders die een Linkedin-profiel hebben. Van deze 4 miljoen gebruiken rond de 400.000 mensen Linkedin dagelijks. Daarom is Linkedin erg interessant voor met name bedrijven die andere bedrijven als hun doelgroep hebben. Wacht niet langer en begin je te onderscheiden op Linkedin. In dit artikel ontvang je 8 tips om jouw bedrijf top-of-mind te laten zijn van Linkedin gebruikers.

1. Zijn de doelgroepen aanwezig op Linkedin?

Voordat je tijd investeert in Linkedin is het belangrijk om te weten of de doelgroep(en) van jouw bedrijf op Linkedin aanwezig zijn. In combinatie met het zakelijke aard van het social media kanaal is Linkedin erg interessant, mits je doelgroep hier aanwezig is, want tijd is geld.

Voorbeeld: Bestaat je doelgroep uit scholieren tussen de 12-14 jaar oud? Dan is Linkedin niet het meest doelgerichte medium om hen te bereiken, puur omdat deze leeftijdsgroep nog niet erg actief is op social media. Kies dan liever een social media kanaal waar deze groep wel actief is.

2. Ga doelgericht te werk: verspil geen tijd of geld

Als je tijd steekt in een marketingmiddel zoals Linkedin, formuleer je hier een doelstelling voor. Dit biedt houvast voor nu en in de toekomst, voor zowel de keuze om de activiteiten door te zetten en de inhoud die geplaatst wordt. Hier geldt wederom: tijd is geld, verdoe je (marketing)tijd en -geld niet op Linkedin, als het niet de gewenste resultaten oplevert. Dus geef  concreet antwoord op de vraag: ’Wat willen wij bereiken op Linkedin?’.

Na het formuleren van de Linkedin doelstellingen, kies je het type Linkedin-gebruiker dat het beste kan bijdragen aan het behalen van de Linkedin doelstellingen (de doelgroep). Wie ga je bereiken en boeien op Linkedin? Door dit vooraf te formuleren, stem je vanaf het begin de inhoud en de communicatietoon af op de behoefte van je doelgroep(en). Hierdoor verhoog je de kans dat:

  • het bedrijf onder de aandacht wordt gebracht van de juiste Linkedin-gebruikers
  • men het bedrijf gaat volgen
  • men het bedrijf blijft volgen
  • men de interactie met het bedrijf aangaat

Zodra je de Linkedin doelgroep(en) helder hebt geformuleerd kun je hun verwachtingen ook beter managen: wat willen zij op Linkedin en wat biedt jij hen op Linkedin?

3. Maak een bedrijfsprofiel aan en maak deze compleet

Een compleet bedrijfsprofiel op Linked verhoogt de positie van je bedrijf in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Linkedin-gebruikers volgen bedrijven door de bedrijfspagina te volgen (follow). Dit werkt als volgt: soms krijgt een gebruiker een bedrijf voorgesteld en soms zoekt de gebruiker op Linkedin naar bedrijven die hem of haar interesseren (via de Linkedin-zoekmachine).

Zoekwoorden bedrijfspagina

Houd bij het compleet maken (bedrijfsomschrijving etcetera) van het bedrijfsprofiel rekening met zoekwoorden oftewel keywords waarop het bedrijf gevonden moet worden. Zoals hierboven al is aangegeven maken professionals gebruik van de zoekfunctie van Linkedin.

Producten of diensten toevoegen

Voeg de producten of diensten van het bedrijf toe op de subpagina: ‚products & services’ (producten en diensten). Op de screenshot rechts zie je hoe je dit kunt doen (edit > add product or service).

In de Linkedin marketing tutorial: ‘Hoe maak ik een bedrijfsprofiel aan?’ krijg je meer informatie over het maken en vullen van een bedrijfsprofiel.

Linkedin

4. Maak een keuze: logo of foto?

Maak een keuze of je gebruik maakt van het logo of een foto van hét gezicht van het bedrijf (dit kan ook een mascotte zijn, zoals Billy van bol.com). Baseer je keuze op hetgeen dat het bedrijf wil uitstralen én wat de Linkedin-doelgroep(en) het meest zullen waarderen (een bedrijf volgen of een persoon).

Veel bedrijven plaatsen een logo op de bedrijfspagina op Linkedin. Door een foto van hét gezicht van het bedrijf te gebruiken onderscheidt jouw bedrijf zich. Daarnaast vallen de updates van jouw bedrijf niet op als bedrijfsupdates (promotie), maar als die van een connectie. Ongeacht van de keuze: een foto of een logo, Linkedin is een social media kanaal voor professionals: géén zendkanaal.

Ter illustratie: als ondernemerscoach (in een eenmanszaak) ben jij het gezicht van het bedrijf en kan het relevanter zijn om een professionele foto te gebruiken i.p.v. het logo. Is een corporate uitstraling wenselijk dan is het logo een logischere keuze, maar ook hier zou je kunnen kiezen voor een mascotte.

5. Besteed aandacht aan de banner

Je kunt een banner toevoegen aan de bedrijfspagina op Linkedin, gebruik hier een goede (informatieve) banner voor. Wat is een goede banner? Dat is een banner die de bezoeker van de pagina snel vertelt wat het bedrijf doet én waarom de bezoeker het bedrijf zou moeten volgen (verwachtingsmanagement: wat kan het verwachten en wat voegt het toe aan het leven van de bezoeker?). Een foto van het bedrijfspand volstaat dus niet, want dit zegt eigenlijk niets.

Linkedin

Misschien denk je daar vul ik toch de bedrijfsomschrijving voor in? Dit klopt gedeeltelijk, maar na het plaatsen van berichten op de bedrijfspagina verdwijnt (zie tip 6) de bedrijfsomschrijving van het profiel steeds verder naar beneden. Deze omschrijving is handig voor de zoekresultaten, maar informeert de bezoeker van de bedrijfspagina niet (meer) over wat de bezoeker kan verwachten als het de pagina volgt.

6. Zorg dat volgers blijven en ben top-of-mind

In tip 2 ga ik in op het formuleren van doelstellingen en het kiezen van doelgroepen. Hierin wordt ook al gesproken over de communicatie-toon en verwachtingsmanagement. Het managen van verwachtingen en deze nakomen is cruciaal (zonder de juiste verwachten volgt men het bedrijf niet). Daarnaast wil je de ’taal’ van de doelgroep(en) spreken, om hen sneller ’aan te spreken’.

Door voor de doelgroep(en) waardevolle informatie (plaatjes, video’s, blogs, nieuwsartikelen) en inhoud (content) te delen kun je ze blijven boeien (engagement). Hierdoor blijven ze je bedrijf zien in het nieuwsoverzicht en is je bedrijf top-of-mind bij de volgers. Het kan zijn dat een potentiële klant nu geen behoefte heeft aan de producten of de diensten van jouw bedrijf, maar over een paar maanden wel en dan is de kans groot dat ze aan jouw bedrijf denken, omdat jouw bedrijf top-of-mind is.

Het delen van waardevolle en toegevoegde informatie is méér dan alleen zenden. Zoek de interactie op met de volgers door ze vragen te stellen en ze uit te dagen. Voor tips omtrent interactie op social media zie: 8 tips voor interactie op Twitter.

Voorbeeld: Toegevoegde waarde is afhankelijk van de doelgroepen en het bedrijf. Apple plaatst alleen vacatures, zij managen de verwachtingen in hun banner met de tekst: ’there’s a person here who created a breakaway cord, so that kids and laptops no longer go crashing to the floor.’ Apple volg je puur en alleen om vacatures te ontvangen. Naar verwachting is de Linkedin doelstelling van Apple dan ook: ’het verkrijgen van kwalitatieve medewerkers’ en hun Linkedin-doelgroepen zijn professionals (IT etcetera) actief op Linkedin.

7. Gebruik de Linkedin bedrijfspagina en statistieken

Linkedin verbetert de prestaties van het netwerk continu, zo ook het gebruik en de inzet van bedrijfspagina’s. Een bedrijf kan berichten plaatsen, reageren en berichten interessant vinden.

Linkedin

Statistieken van de berichten op Linkedin

Ook kun je de prestaties van berichten monitoren. Op de bedrijfspagina zie je onder elk bericht de statistieken van het geplaatste bericht (organisch én betaald). Door met name de organische (dus onbetaalde) statistieken per bericht in de gaten te houden, zie je wat de volgers aanspreekt én wat niet. Hier kun je toekomstige berichten op afstemmen.

De functie van de bedrijfspagina: ’analytics’, toont een overzicht van alle berichten. Hier zie je hoevaak berichten zijn getoond (impressies), het aantal klikken, het aantal interacties en het aantal volgers die erbij zijn gekomen.

Ook vind je hier het percentage van betrokkenheid (engagement) per bericht. Door dit goed in de gaten te houden kun je de inhoud van de berichten afstemmen op de wens van de doelgroepen en het publiek. Tevens leer je op deze manier de doelgroepen beter kennen (marktinzicht), wat denk jij dat ze interesseert en wat interesseert ze daadwerkelijk.

8. Maak gebruik van het bereik dat je hebt

Het is niet vreemd dat jouw bedrijf niet hetzelfde bereik heeft als bijvoorbeeld Apple (meer dan 1 miljoen volgers). Dit is ook niet erg, want Linkedin draait tenslotte om netwerken. Nodig medewerkers uit om berichten van de bedrijfspagina te delen met hun eigen netwerk (mits relevant) en doe hetzelfde met jouw eigen netwerk. Deel berichten van de bedrijfspagina met je persoonlijke account of plaats een soort gelijkbericht via je persoonlijke profiel.

Op deze manier verhoog je het bereik van de berichten en dus ook het bereik van het bedrijf.

Hebben deze tips geholpen of heb jij zelf een fantastische tip voor bedrijven op Linkedin? Laat dan een reactie achter onderaan deze blog.