Content signalen en link signalen zijn de meest belangrijke factoren om hoog te scoren in Google. Veel bedrijven richten zich voornamelijk op linkbuilding. Ook op content, maar dit kan regelmatig geoptimaliseerd worden. Merk je dat je veel doet aan SEO, maar dat dit niet optimaal terug is te zien in de positie van de zoekresultaten? De kans is dan groot dat je de SEO kan verbeteren door op één van de volgende onderwerpen, waar Google jou op evalueert, te focussen.

1. SEO verbeteren door zoekwoord matches

Google zoekt naar matches met het ingevulde zoekwoord door de gebruiker. Het gaat hier niet alleen om directe matches, maar ook om synoniemen en woordgebruik. Zo kan een gebruiker ‘de beste koffie’ zoeken. Aan welke criteria voldoet de beste koffie? Dit kan variëren van bijvoorbeeld de kwaliteit van de koffiebonen, de mate van Fair Trade of de beste prijs. Google bekijkt soortgelijke pagina’s en de context waaruit de beste koffie bestaat. Wanneer veel websites de beste koffie gelijkstellen aan de kwaliteit van de bonen, gaat Google de bonen zien als een synoniem van ‘de beste koffie’. Zorg er voor dat je hiervan op de hoogte bent en deze termen toepast in je titels en subtitels.

2. SEO verbeteren met gerelateerde topics

Naast de zoekwoord matches, bekijkt Google topics van je content. Zo kan het zijn dat Google de beste koffie associeert met type koffiebonen of de mate van Fair Trade. Wanneer je content aanbiedt over de beste koffie en de associatie termen niet benoemd in je teksten, kan Google jouw website als ‘niet relevant’ zien. Dit heeft als consequentie dat je lager in de zoekresultaten wordt geplaatst. Wanneer je dit wel doet, is de kans groot dat je bonus punten krijgt en mogelijk een plekje hoger scoort in Google.

Creative young businessman

3. SEO verbeteren door de indeling en lay-out

Verder is het formaat van de content van belang. Hier wordt onder andere de lengte van content, indeling van de pagina en woord- en beeldgebruik onder verstaan. Regelmatig gebruiken ranking pagina’s grote titels en weinig tekst. Beeld vormt ook een belangrijke schakel. Merkt Google dat jouw ‘beste koffie’ pagina beschikt over lange teksten, weinig beeld en bijvoorbeeld academische woorden? Dan is de kans groot dat dit een negatief effect heeft op je positie in Google. Hiermee geef je namelijk het signaal dat jouw inhoud niet bij de doelgroep past waarvan Google denkt dat dit jouw doelgroep is. Het is daarom belangrijk om de top 10-20 van de gevonden resultaten in Google te analyseren.

4. Content is meer dan tekst

Regelmatig denkt men aan tekst wanneer over content gesproken wordt. Tekst vormt inderdaad een belangrijke schakel, maar dit geldt ook voor visuele content. Hierdoor is het essentieel dat de beelden op je website even relevant zijn voor de bezoeker als de teksten. Dit is een punt wat steeds belangrijker wordt gevonden door Google.

5. SEO verbeteren met gehele website/merk

Jouw website en merk heeft een bepaalde autoriteit nodig om hoog te scoren op ‘de beste koffie’. Dit wordt ook wel ‘domein autoriteit’ genoemd. Het kan hier gaan om categorieën en tags op de website die de aangeboden content indelen in onderwerpen. Zo zal Wikipedia niet hoog scoren op de term: ‘de beste koffie’, maar Nespresso of een gewaardeerde foodblogger, met een categorie over koffie, mogelijk wel. Dit komt omdat beide websites een autoriteit hebben over het onderwerp koffie.

6. SEO verbeteren door interactie

Steeds vaker waardeert en beloont Google websites die gebruik maken van interactieve en visuele media. Hierbij kun je denken aan animaties, filmpjes, maar ook tools. Stel iemand vult een bepaald liedje in het zoekveld. Google gaat dan op zoek naar pagina’s met filmpjes of audio van dat liedje. Pagina’s met alleen tekst, zullen minder hoog scoren. Ook kan het voorkomen dat iemand geldzaken wilt berekenen. Hiervoor gaat Google kijken naar een tool, namelijk een rekenmachine. De snelheid van een website speelt hier een steeds grotere rol in. Afhankelijk van de aangeboden content op je website, kan het belangrijk zijn om visuele middelen in te schakelen.

7. SEO verbeteren door betrouwbaarheid

Ten slotte heeft Google aangegeven om vaker naar de betrouwbaarheid van een pagina te analyseren. Vooral als het gaat om wetenschappelijke of gezondheidsvragen. Zo bezit de zoekmachine over een lijst van websites die vertrouwd worden. Als jij content levert die niet overeenkomt met de stukken tekst van deze lijst, dan gaat Google je minder vertrouwen. Dit resulteert in lagere posities in de zoekmachine. Hierom is het van belang om kennis te hebben van je inhoud en dit te kunnen verifiëren.

Dit zijn niet de enige aspecten waar Google naar kijkt bij het analyseren van websites. Wel zijn dit onderwerpen waar je mogelijk nog niet vanaf wist en wat je kan helpen om je SEO te verbeteren en optimaliseren om in de toekomst beter te gaan scoren in zoekmachines.