Werken er bij jou superslanke tandpastamodellen? Lees je graag je mail zittend op een schattig wolkje? Draag je altijd een superman shirt onder je overhemd? Nee, ik ook niet. Nou ja, behalve dan het superman shirt. 

Ik zal meteen maar met de deur in huis vallen, ik heb een hekel aan stockfoto’s. Niet omdat ik bang ben mijn boterham er aan te verliezen als fotograaf, maar omdat ik ze te veel zie. Tegenwoordig kom je ze niet alleen tegen op websites maar ook in magazines en zelfs in online kranten. Als ik een nieuwsitem lees wil ik er een foto bij zien die daar gemaakt is. Een foto die bijdraagt aan de sfeer van het artikel of het onderwerp, en niet een standaard foto van een politiewagen met afzetlint. Als ik een webpagina bezoek van een bepaald bedrijf, wil ik graag zien wie er werken en wat ze doen. Dat schept vertrouwen en maakt je website persoonlijker.

Stockphoto's in alle maten

Er zijn momenten waar je prima een stockfoto voor kan gebruiken. Vaak is er geen tijd en geld om een afbeelding te laten maken, en soms zijn er hele mooie stockfoto’s die perfect passen bij je content. En toch zit ik regelmatig knarsetandend websites te bekijken waar ze de plank compleet misslaan.

Maar als het echt niet anders kan: Vijf redenen om toch stockfoto’s te gebruiken op je website.

1. Je concurrent gebruikt het toch ook?

Lekker vergaderenIs dat niet handig? Je kan gewoon dezelfde stockfoto’s gebruiken als je concurrent. Mooie witte ruimtes met overdreven blije prozac werknemers die gezellig vergaderen. Probeer vooral niet op te vallen. Zoals mijn wijze grootmoeder altijd al zei; “Doe maar lekker gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

Kom op zeg, gebruik deze foto’s maar lekker voor je zaaddodende Powerpoint presentatie, maar laat ze alstjeblieft weg van je website.

2. Onpersoonlijk

Verbinding maken met je klant is helemaal niet nodig. Stel je eens voor dat ze weten wie er achter het bedrijf zit, dat zou pas eng zijn. Waarom zou je foto’s laten maken die passen bij je bedrijf, die laten zien wat je doet en die weergeven wat de passie van je bedrijf is? Ben je mal, straks gaan ze je nog bellen.

3. Verdacht

tandpastamodelHet is als zelfstandige heel belangrijk om vertrouwen uit te stralen met je website. Een uitstekende methode hiervoor is net te doen alsof je een heel groot bedrijf bent en er heel veel mensen bij je werken. Een lekkere tandpastamodel die de telefoon opneemt, een George Cloony lookalike werkend op een ipad die uitstaat, een hippe programmeur met een lampje boven zijn hoofd, en een man in pak zittend op het strand met een laptop. Als dat geen vertrouwen uitstraalt dan weet ik het ook niet meer.

Dit zijn van die websites waar je meteen je bankrekeningnummer en pincode intoetst.

4. Consistentie

Je hebt samen met je ontwerper heel veel tijd en geld gestoken in een gaaf logo, briefpapier en een geweldige huisstijl. Nu kan je gewoon iedere foto erop zetten die je maar leuk vindt. Ze hoeven echt niet in dezelfde stijl te zijn, ben je helemaal betoeterd. Je huisstijl is zo super, geweldig en fantastisch dat het eigenlijk helemaal niet meer uitmaakt wat je erop zet. Het is eigelijk meer een beetje loze ruimte opvullen, nietwaar?

5. Onnatuurlijke enge emoties

Ik hou er wel van, een mooie nep glimlach, een overdreven verbaasd gezicht of een prachtige schaterlach van twee dames waarvan de tanden zo wit zijn dat het bijna zeer doet aan de ogen. De lach is zo nep dat je ziet aan hun blik dat ze bang zijn dat hun rimpels teveel opvallen.

Conclusie

voorbeeld-drukwerkdealIk ben er heilig van overtuigd dat je het voor elkaar krijgt goede stockfoto’s te vinden die passen bij je huisstijl en iets toevoegen aan je website. Maar vergeet niet dat de goede exclusieve stockfoto’s duurder zijn en dat het ook veel tijd kost om deze te vinden. Soms is het beter je tijd en geld in fotografie op maat te stoppen. Een goed voorbeeld hiervan is Drukwerkdeal.nl. Zij hebben foto’s van hun werknemers op een ludieke wijze verwerkt in hun website. Hiermee maken ze niet alleen de website persoonlijker maar ook aangenamer om naar te kijken.

Weet jij nog meer voorbeelden van goed of slechte toegepaste stockfoto’s?