Het aantal webshops dat gelanceerd wordt stijgt jaarlijks. Webshops zijn dus booming. Dat betekent dat er ook op technologisch gebied veel gebeurt. Ook dit jaar kun je weer veel nieuwe ontwikkelingen verwachten. Heb je een webshop, wil je binnenkort een webshop beginnen of ben je gewoon geïnteresseerd? Dit artikel vertelt je wat de vier webshop trends van 2017 die je goed in de gaten moet houden.

Trend 1: De klant staat voorop

Als winkeleigenaar weet je: de klant is koning. Omdat je als webshop klanten niet in persoon kunt benaderen, wordt het je al een stuk lastiger gemaakt om binding te creëren. Ook heb je nog eens veel concurrentie en blijft de markt van webshops elk jaar weer groeien. Gelukkig kun je verschillende middelen inzetten om klanten bij je te laten kopen, aan je te binden, en weer terug te laten komen. Door een prettig design en een logische indeling van je website maak je het klanten makkelijk om over je website te navigeren. Wanneer je een groot assortiment hebt en een goede service biedt (helpen met vragen, een snelle verzending) kunnen klanten sneller een keuze maken en is de kans groter dat ze wat bij je kopen. Onthoud dus goed, wat je ook binnen je bedrijfsstrategie uitvoert: de klant staat voorop.

Trend 2: B2B meer online

Ook business to business (B2B) gebeurt er steeds meer online. Transacties tussen bedrijven worden bijvoorbeeld meer online gedaan. Dit heeft grotendeels te maken met de verplichte invoering van e-facturatie naar de Rijksoverheid. Veel bedrijven hebben dit voorbeeld al gevolgd en de verwachting is dat de rest van het bedrijfsleven snel zal volgen. Door de digitalisatie van onze omgeving is het ook wel vanzelfsprekend dat e-facturen de toekomst is. Naast deze verplichte invoering heeft e-factureren ook een aantal voordelen. Je bespaart namelijk aanzienlijk op kosten (porto- en papierkosten) en kunt efficiënter te werk
gaan (automatisatie van facturering).

Trend 3: Goed webdesign wordt essentieel

Doordat de concurrentie elk jaar weer toeneemt is het als webshopeigenaar dus zaak dat je je onderscheidt van rest. Dat klinkt op zich wel logisch, maar hoe doe je dit effectief? Door deze stijgende dreiging van concurrenten wordt een goed webdesign noodzaak. Klanten hebben veel keuze, er hoeft maar een ding te irriteren en je bent ze kwijt. Zorg er dus voor dat je design er esthetisch uitziet, door het minimalistisch te houden. Dit maakt het tegelijkertijd ook overzichtelijker voor de klant om door je webshop te navigeren. En deel daarnaast ook alles logisch en consistent in om verwarring bij de klant te voorkomen. Een goed webdesign wordt dus essentieel om je als webshop staande te houden binnen deze markt.

Trend 4: Mobile first, desktop last

De meest veelbelovende trend voor dit jaar zal het concept ‘mobile first design’ zijn. In het verleden hebben webdesigners zich altijd op het ontwerp van het desktop formaat gericht, terwijl het mobiele formaat wat meer op de achtergrond bleef. Vanaf dit jaar gaan deze designers het precies andersom aanpakken: het mobile first principe. Websites worden dus meer ingericht voor mobiel gebruik. Dit betekent onder andere dat de layout wordt versimpeld, grotere afbeeldingen en actieknoppen worden gebruikt. De reden hiervoor is dat mensen steeds meer hun smartphone gebruiken om even wat op te zoeken of wat te kopen. Wil je binnenkort een webshop beginnen? Zorg dan ook dat je ook meer de nadruk op de ontwikkeling van het mobiele design legt of maak bijvoorbeeld gebruik van een kant-en-klaar webshop systeem dat hier voor jou al over na heeft gedacht.