De CTR wordt veelal gebruikt als meetschaal bij het beoordelen van SEA-, SEO- en email campagnes. Daarbij komt dat nog steeds veel mensen denken dat je zo hoog mogelijk gerangschikt moet zijn in de Google zoekresultaten om tot goede CTR resultaten te komen. In dit artikel leg ik jou uit hoe jij, ongeacht je positie, je CTR kan verhogen.

CTR?

De Click-Through Ratio (CTR), of in het Nederlands de klikfrequentie, is een verhoudingscijfer dat de verhouding aangeeft van hoe vaak mensen op het zoekresultaat klikken nadat ze deze hebben bekeken. Met de CTR kan je onder andere meten hoe goed jouw advertenties en zoekresultaten presteren. Deze ratio bereken je zelf door het aantal klikken op het zoekresultaat te delen door het aantal vertoningen. De CTR ziet er als volgt uit in een formule:

Afbeelding1

Het is zaak om je CTR zo hoog mogelijk te krijgen om meerdere redenen. Allereerst zegt een CTR iets over het aantal mensen dat jouw website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat. Met andere woorden; hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. Daarnaast heeft het verhogen van de CTR van een zoekresultaat een positief effect op de positie. Google vergelijkt namelijk de frequenties van het totaal aantal klikken van ieder zoekresultaat. Als jouw zoekresultaat van alle zoekopdrachten de meeste klikken genereert zal je worden beloond met een verhoging van de positie van je zoekresultaat. Verder in dit artikel leg ik aan de hand van drie praktische tips uit hoe jij je zoekresultaat aantrekkelijker maakt en daardoor je CTR kan verhogen.

Jouw positie in de zoekresultaten en het effect op de CTR

Iedere online marketeer staat het liefst bovenaan in de zoekresultaten. Dit zorgt namelijk voor een positief effect heeft op het verkeer naar je website. Dit blijkt onder andere uit de cijfers die Chitika naar buiten hebben gebracht:

Afbeelding2

Zoals je ziet verlaagt het percentage traffic naar bijna 0% zodra je op pagina 2 (positie 11) staat. Daarom blijft het zaak om zoekmachine optimalisatie toe te blijven passen en naar een zo hoog mogelijke positie te werken. Aan de hand van bovenstaande figuur zou je denken dat het hebben van positie 1 automatisch zorgt voor het hoogste percentage verkeer naar je website. Dit is echter niet het geval. Door middel van de volgende drie tips laat ik je zien hoe jij op positie 3 kan staan maar desondanks meer klikken kan generen dan diegene die op positie 1 staat.

Tip 1: Laat je meta descriptions opvallen ten opzichte van je concurrentie

Een meta description wordt gebruikt om een korte beschrijving te geven over de inhoud van de bestemmingspagina. Consumenten zien deze beschrijving terug in de Google zoekresultaten (zie afbeelding). Deze meta description kan je doorgaans heel gemakkelijk bewerken in je eigen CMS systeem.

Afbeelding3

Ondanks dat de meta description geen invloed heeft op de positie van jouw zoekresultaat kan het wel de CTR van je zoekresultaat verhogen. Veel ondernemers gebruiken nog steeds volledige zinnen om hun bedrijf te beschrijven. Het werkt echter beter om krachtige opsommingen zoals je USP ‘s  weer te geven.

Daarnaast is het verstandig om woorden te gebruiken die je doelgroep ook hanteert. Voer dus een degelijk zoekwoordonderzoek uit voor je aan de slag gaat met het bewerken van je meta descriptions. Duik in de huid van je klanten en speel in op relevante zoektermen.

Tot slot, om op te vallen is het gebruiken van speciale tekens een zeer nuttige optie. Zoals je in het zoekresultaat van 2Bfound hierboven ziet trekken de speciale tekens het oog van een consument. Over het algemeen wordt hier nog weinig gebruik van gemaakt. Een ideale mogelijkheid om op te vallen dus!

Tip 2: Maak gebruik van Rich Snippets

Rich Snippets zijn zoekresultaten die toegevoegde, gestructureerde gegevens bevatten. Waar standaard zoekresultaten alleen bestaan uit een titel, een URL en een meta description daar laten Rich Snippets extra informatie zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het presenteren van ratings, recensies, prijzen en kortingsacties. Normaal gesproken zou je in het onderstaande zoekresultaat geen rating zien.

Afbeelding4

Rich Snippets hebben niet direct effect op de SEO score van je webpagina. Het is echter wel zo dat de Rich Snippets zorgen voor een betere zichtbaarheid van jouw zoekresultaat t.o.v.  van je concurrenten. Neem daarbij mee dat je doelgroep extra waardevolle informatie biedt tijdens het zoeken en het leidt samen tot een verhoging van je CTR.

Onderstaand figuur geeft de mogelijkheden van veelvoorkomende Rich Snippets weer:

afbeelding5

Tip 3: Optimaliseer je title tag

De title tag is de titel van een zoekresultaat en het is de link waar consumenten op klikken zodra zij een zoekresultaat aantrekkelijk vinden. Consumenten lezen als eerste de title tag van een zoekresultaat. Daarom is het belangrijk dat jij hier direct punten scoort. Een eerste methode om je title tag opvallend te maken is door ervoor te zorgen dat je consumenten aanzet tot actie. Dit kan bijvoorbeeld door een title-tag vragend te maken:

Afbeelding6

Een andere manier om je title tag wat opvallender te maken is door een overzicht of checklist aan te kondigen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de titel van dit artikel of onderstaand voorbeeld:

Afbeelding7

Aan het werk

Vind jij je CTR tegenvallen? Aan de hand van deze drie, makkelijke toepasbare, tips kan jij aan de slag met het verhogen van CTR. Succes!